vrijdag 7 januari 2011

De tijd vliegt!

Ik heb al weer heel wat meegemaakt sinds ik mijn vorige blog heb geplaatst. Het is zelfs gelukt  Kumasi te zien! We waren van plan om vorige week dinsdag te gaan maar dit was een officiële vrije dag. (kerst viel in het weekend) Dus hebben we op het laatste moment nog besloten om woensdag te gaan, waardoor we meteen met 6 mensen waren in plaats van 3. Extra gezellig dus. We waren om 5 uur bij het station en er waren zowaar weinig andere mensen. Binnen een half uur zaten we in de bus. Amazing! Voor het eerst sinds ik in Ghana ben heb ik het koud gehad, de airco in de bus werkte namelijk net iets te goed. Toen we na 3,5 uur aankwamen hebben we eerst ergens ontbeten, daarna zijn we naar de markt gegaan. De markt in Kumasi is enorm, het is de grootste markt van west Afrika. Als je alles wilt zien heb je denk ik wel 3 dagen nodig, maar het is er zo druk dat je na een paar uur wel weg wilt. In de markt heb je verschillende delen, zo heb je een deel met alleen maar sieradenkraampjes of een deel waar je alleen maar kruiden kan kopen. Dit is best vreemd, ik kan me moeilijk voorstellen dat een stoffenwinkeltje veel kan verkopen als er minstens 100 andere stoffenwinkels naast zitten. Toen we de markt zat waren zijn we naar het cultural center gelopen. Onderweg kwamen we nog een barbecue tegen waar mysterieuze dieren op geroosterd werden, het bleken vleermuizen te zijn. We hebben het helaas niet uitgeprobeerd. Bij het cultural center was niet zoveel te zien, je kon er schilderijen, Ghanese beeldjes etc kopen. Hierna gingen we nog ergens wat eten. Nadat we onze magen gevuld hadden gingen we opzoek naar vervoer terug naar cape. Dit ging niet op een ghanees tempo (we renden letterlijk naar het station) omdat er een enorme bui in de lucht hing. We zaten net op tijd in de trotro. Om 10 uur ’s avonds waren we weer thuis, heel erg moe maar we hadden een superleuke dag gehad.
Vrijdag op zaterdag was het natuurlijk 1 uurtje later als in Nederland oud en nieuw. Waar we precies heen zouden gaan was tot op de dag zelf erg onduidelijk. Uiteindelijk zijn we gewoon naar Oasis gegaan, hier gaan we op een gewone avond ook vaak heen. Er waren heel veel mensen, een goede mix van ghanezen en obroni’s, life muziek, vuurwerk dat alle kanten behalve omhoog op ging, ‘champagne’en zelfs oliebollen! Het was een hele gezellige avond.
Ook heb ik eindelijk een kerkdienst in Ghana mee mogen maken. Een kerkdienst is hier heel anders dan in Nederland. Er wordt heel erg mooi gezongen door professionele zangers en door de dominee zelf, onder begeleiding van een hele band. De hele zaal, vol met mensen gekleed in felgekleurde feestelijke jurken, zingt mee en danst volop. De preek bestaat uit een hoop geschreeuw van de dominee en geklap en gejuich van mensen. Als je geluk hebt duurt een kerkdienst wel 5 uur lang. Ik had geluk…
Ook in het ziekenhuis heb ik deze twee weken van alles meegemaakt. De eerste week werkte ik op de afdeling female surgical. Dit is een afdeling waar patiënten liggen die net een operatie gehad hebben en er zijn heel veel patienten met wonden. Er was vrij weinig werk voor mij te doen omdat er heel weinig patiënten waren vanwege de kerst periode, men gaat niet naar het ziekenhuis tijdens de feestdagen. Er was een vrouw met brandwonden over haar hele lichaam en een vrouw met een enorm wond bij haar lies. De vrouw met de enorme wond werd aan het einde van de week ontslagen uit het ziekenhuis omdat de rekening anders te hoog werd. Dit terwijl ze een verzekering had die alles zou betalen. Sommige dingen zijn erg onlogisch hier.
Deze week probeerde ik in the delivery suite te komen. Op maandag lukte dit niet omdat het een officiële vakantiedag was. (nieuwjaarsdag viel in het weekend) Ik zag dat er een heleboel zwangere vrouwen waren dus dat ze mijn hulp waarschijnlijk wel konden gebruiken. Een goede reden waarom ik niet kon beginnen op een vakantie dag kreeg ik niet echt. Ik ben toen maar een dagje naar O&G geweest. Ook een afdeling met zwangere vrouwen. Dinsdag werd ik bijna naar binnen getrokken toen ik kwam vragen of ik kon werken in de delivery suite. Er waren geen zwangere vrouwen en veel vrouwen die op maandag bevallen waren. Ik kon helpen met de baby’s wassen en oorbellen geven. Kinderen krijgen hier al oorbellen als ze 1 dag oud zijn, de oorlellen zijn dan nog heel erg zacht dus je kunt de oorbellen er gewoon met de hand door heen drukken. Ik had niet het idee dat het de baby’s veel pijn deed. Later op de dag heb ik nog iets bijzonders gezien, het duurde even voordat ik er achter kon komen wat het was, maar het bleek een abortus te zijn. Een abortus is hier nog wel een taboe, zelfs de dokter wilde liever niet vertellen wat hij net gedaan had. Ook op woensdag zag ik iets bijzonders. Een jongetje van 2 weken oud werd besneden. Besnijden is hier nog iets heel normaals, maar voor mij was het wel even slikken. Gister was het weer raak, een miskraam dit keer. Dit was voor mij de ergste van de drie. Ik zag het dode kindje wat ongeveer 15 cm was, met alles erop en eraan en het werd gewoon weggegooid. Er wordt hier heel anders omgegaan met dit soort dingen. Ik blijf op de delivery suite werken tot ik een bevalling heb gezien, ik wil namelijk ook nog iets moois zien na al dit leed.
Vanaf morgen heb ik mijn enorme kamer met dansvloer voor mezelf. Loes vertrekt dan naar de hills voor een ander project. Ik vind het best jammer want het is erg gezellig samen, maar die drie weekjes overleef ik wel. Ja, over 3 weken kom ik alweer naar huis. Het is een raar idee, maar ik heb opzich wel weer zin in lekker eten, altijd elektriciteit en een gering aantal insecten.







8 opmerkingen:

  1. wat een byzondere dingen maak je toch allemaal mee!
    wat een verschrikkelijke foto(3),dat je daar zomaar een foto van maakt en plaatst, dat zou hier in Nederland niet kunnen ivm privacy.
    wij zullen niet meer zeuren als we een klein wondje hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat weer veel belevenissen zo!
    Ik ben blij dat we er aantal van samen hebben kunnen doen. Jammer dat ik je niet mee kan nemen naar de Hills als kamergenoot, maar je past er echt niet meer bij in mijn backpak.
    Tot snel!

    Liefs van Luis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Els Cuijpers07-01-2011, 15:03

    Nou Brechje, je eerste GH week zonder Loes heb je ook overleefd dus dit ga je zeker ook redden :)!! En ik begrijp dat er plannen zijn om elkaar tussendoor nog een keer te ontmoeten. Leuk hoor!

    Ik lag echt helemaal dubbel bij je blog, dat jij nou net 't geluk had van de hoofdprijs!! Gefeliciteerd, 5 uur kerk!! Maar natuurlijk wel weer een belevenis.

    En wat je in dat ziekenhuis allemaal meemaakt, meid dat je dat kunt aanzien?! Van je verhaal en die ene foto alleen al ga ik al bijna van m'n stokje! Ik vind 't wel shocking voor je hoor. Vind 't dan ook giga dapper van je dat je elke keer weer de handen uit de mouwen kunt steken. Jij wordt vast een goede dokter!

    Verder ben ik wel benieuwd hoe 't met je actie voor leprocy camp is verlopen. Heb je veel positieve reacties gekregen? Ik hoop 't voor je.

    Nou Brechje, zet 'm op deze laatste sprint en daarna weer dubbel genieten van alle luxe en rijkdom waar wij in leven hier in NL.

    Lieve groeten, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Brechje, vergeet ik nog te zeggen dat je van die mooie foto's maakt; soms net even een andere invalshoek of een ander standpunt. Mooi!
    (Scharen we die wond-foto maar onder functioneel en vooral gedurfd.)

    Groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Brechje, ik heb geen mailadres van je en via Loes d'r vrienden op hyves kan ik je ook niet vinden, daarom even via deze weg. Loes zal 't vast wel goed vinden dat ik je even bij klets: Vanavond heb ik haar aan de telefoon gehad; het ging met horten en stoten omdat ze héél slecht bereik heeft. Sms-en lukt op een of andere manier niet; ze kan niet verzenden en niet ontvangen. Internet is er alleen in een dorp op 3 kwartier rijden afstand.... dus de voorzieningen zijn wel even iets anders dan wat jullie gewend waren! Misschien dat 't via een andere provider nog kan verbeteren maar dat merk je dan wel. Bovendien was aan 't eind van het telefoongesprek haar batterij zo goed als leeg. En zonder electriciteit kun je die moeilijk opladen. Morgen gaat ze uitzoeken of de zonnenoplader haar foon weer kan bijladen. De reis was goed gegaan, maar ze was pas tegen de avond op de plaats van bestemming. In Accra heeft ze al wel de nieuwe 'Jenna' (nu Jennifer) ontmoet, die neemt haar morgen mee voor de rondleiding in 't naburige dorp. Ze had vandaag goed eten gehad bij PA (ontbijt en lunch) en ook in 't gastgezin had er op tijd (zonder te hoeven vragen) goed eten op tafel gestaan (mét sla!)! Maar na deze slopende dag was Loes zelf ook helemaal gesloopt. Ze is benieuwd hoe haar nieuwe omgeving er met licht uit ziet, dus dat wordt een verrassing morgen.
    Brechje als je wilt mailen kan dat naar ecuijpers@planet.nl
    Voor nu wens ik je nog een goed weekend en goede weken in Ghana!

    PS: de wens van je moeder aan Loes (op d'r blog)voor tweeduizend elfjes vind ik wel super creatief! Maar die elfjes wens ik jou en je familie ook toe!

    Lieve Groeten,
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Brechje,

    Je hebt me enorm gestimuleerd om nu zeker ook vrijwilligers werk te gaan doen! Zou ik heel graag gaan doen wat jij doet! (heb een bericht gestuurd via hyves)

    Misschien kunnen we als zeeuwse meiden het er eens over hebben!

    Liefs Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik weet niet wat ik moet zeggen. Weggegooide dode kindjes en die vrouw, hoe kunnen ze haar in godsnaam naar huis sturen...? Ongelooflijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vocht met mijn vriend en hij maakte het uit met mij, ik maakte me zorgen over onze relatie omdat ik zo veel van mijn vriend hou en hem niet wilde verliezen, dus besloot ik een oplossing te zoeken op internet toen ik verschillende getuigenissen van mensen zag ik bedankte Lord Bubuza voor het herenigen van hun relatie, dus ik nam onmiddellijk contact op met Lord Bubuza op WhatsApp: +1 505 569 0396 en vertelde hem mijn relatieproblemen, hij reageerde en beloofde me te helpen. Hij verzekerde me dat ik de resultaten binnen 12 tot 16 uur zal zien. Ik deed wat hij me opdroeg, 15 uur later belde mijn vriend me huilend op en smeekte me om te vergeven en hem terug te accepteren. Lord Bubuza is geweldig en ik kan niet stoppen hem te bedanken. Neem contact met hem op voor hulp via WhatsApp: +1 505 569 0396 of via e-mail: lordbubuzamiraclework@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen